برندسازی با کتاب به چه معنی است؟
آیا برندسازی با کتاب امکانپذیر است؟ کتاب چه نقشی میتواند در توسعه کسب و کار داشته باشد؟ ویژگیهای کتابهایی که با هدف تبلیغ یک برند یا بازاریابی برای یک استارت آپ، به چاپ میرسند، چیست؟ برندسازی با کتاب به چه معنا است؟ پاسخ این سؤالات ممکن است برای گروههای زیر مهم و حیاتی باشد:
- افرادی که به دنبال توسعه کسب و کار خود یا برندسازی فردی هستند.
- همچنین کسب و کارهایی که به دنبال روشهای موثر و ماندگار برای بازاریابی محصولات خود هستند.
- شرکتهایی که به دنبال روشهایی خاص و منحصر به فرد برای ارتقاء برند خود در رقابت با سایر برندها هستند.
برای پاسخ به این سوالات، موضوع برندسازی با کتاب را در سه بخش برندسازی فردی، برندسازی شرکتی و برندسازی محصول دنبال میکنیم.
- نقش کتاب در برندسازی فردی.
- نقش کتاب در برندسازی شرکتی (کسب و کارها، استارتاپها و… ).
- نقش کتاب در برندسازی محصول.
نقش کتاب در برندسازی فردی (Personal branding)
برندسازی با کتاب از جمله روشهایی است که افراد برای بهبود کسب و کار خود دنبال میکنند. ابزارها و رسانههای متعددی در اختیار افراد است تا با استفاده از آنها، شهرت و اعتباری برای خود دست و پا کنند. علیرغم رشد شبکههای اجتماعی و توسعه رسانههای جمعی، باید گفت کتاب در این بین جایگاه ویژهای دارد.
اغلب افراد مشهور، سخنرانان انگیزشی، کارآفرینان برتر، سیاستمداران، ورزشکاران، هنرمندان و بازیگران، چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا، به تألیف، نگارش و چاپ کتاب اقدام میکنند. این افراد اغلب سرگذشت زندگی خود را در قالب زندگی نامه و کتاب خاطرات به چاپ میرسانند یا ایدهها، افکار واندیشههای خود را از طریق کتاب منتشر میکنند. اغلب افراد موفق و مشهور در دنیا، حتی با وجود اینکه صفحات اجتماعی آنها هزاران نفر دنبالکننده دارد، نظرات، اندیشهها و تجربیات خود را در قالب کتاب به جامعه عرضه میکنند.
نقش کتاب در برندسازی شرکتی (Corporate branding)
در خصوص برندسازی با کتاب برای بنگاههای کسب و کار، استارتاپها و شرکتهای موفق، باید به نقش کتاب در این سازمانها اشاره کرد. کتاب برای ارائه محتوای آموزشی و توانمندسازی و دانش افزایی کارکنان و مستندسازی تجربیات شرکت کاربرد دارد. این موضوع به سایر افرادی که به کارآفرینی یا شروع یک کسب و کار علاقمند هستند کمک میکند تا از تجربیات سایر کسب و کارها بهره خوبی ببرند. در حقیقت کتاب به عنوان یک ابزار آموزشی به افراد کمک میکند تا مسیر موفقیت و پیشرفت را به درستی طی کنند و از راهنماها و تجربیات سایرین استفاده کنند.
نقش کتاب در برندسازی محصول (Product branding)
برخی از شرکتها و سازمانها، برای معرفی محصولات جدید خود، اقدام به چاپ کتاب یا کتابچه محصولات میکنند. این کتابها عمدتاً در قالب دستورالعمل یا دستنامه، نقش برندسازی، تبلیغ و بازاریابی را برای محصول ایفا میکنند.
کتاب چه نقشی در برندسازی برای افراد دارد؟
چگونه افراد از طریق برندسازی با کتاب در کسب و کار خود موفق میشوند؟ نقش کتاب در برندسازی فردی چیست؟. نوشتن یک کتاب خوب چگونه به ساخت برند فردی و ارتقای شغل افراد کمک میکند؟ راههای مختلفی وجود دارد که یک کتاب میتواند در زمینه برندسازی فردی، نقش موثری ایفا کند:
- افزایش میزان مشاهدهپذیری فرد در جامعه: کتابها میتوانند فرد را در معرض دید و تماشای جامعه قرار دهند. کتاب به عنوان یک رسانه میتواند ابزاری برای تبلیغ فرد باشد و جایگاه وی را در جامعه ارتقاء دهد. افراد از طریق انتشار کتاب، خود را در معرض دید و قضاوت عموم قرار میدهند و از گمنامی خارج میشوند.
- ایجاد اقتدار و اعتبار برای فرد: کتابها به فرد کمک میکنند تا در حوزه کاری خود، اعتبار مناسبی کسب کند. به طور کلی، کتاب در قیاس با سایر رسانههای عمومی و حتی شبکههای اجتماعی، اعتبار بیشتری برای نویسنده آن به همراه خواهد داشت. این موضوع از جمله آثار مهم و نقش کتاب در برندسازی فردی محسوب میشود.
- ایجاد فرصتهای جدید شغلی و به دست آوردن مشتریان جدید: کتابها به راحتی میتوانند به ایجاد کسبوکار جدید و فرصتهای ارزشمند و موثر برای شناسایی مشتریان جدید و بهبود ارتباطات فرد کمک کنند.
- ابزاری برای موفقیت در سخنرانی و ارتباطات عمومی فرد: اغلب افرادی که به عنوان سخنران انگیزشی یا عمومی، فعالیت میکنند ابتدا از طریق تألیف کتاب شهرت و اعتبار قابل توجهی به دست آوردهاند. کتابهای سخنرانان مشهور و پرطرفدار، همیشه مورد اقبال خوانندگان قرار دارد.
- ماندگاری همیشگی: یک کتاب برای فرد میتواند به عنوان یک میراث ماندگار و همیشگی عمل کند. افراد میتوانند از طریق کتاب، دانش و تجربیات وایدههای خود را برای همیشه ثبت نمایند. تقریباً میتوان گفت هیچ رسانهای به ماندگاری کتاب نیست.
- تأثیرگذاری بالا و ماندگار: بهترین راه بلندمدت برای ارتقاء برند شخصی این است که فرد واقعاً روی دیگران تأثیر بگذارد. نگارش و چاپ کتاب یکی از موثرترین و بهترین روشهای برندسازی فردی و شخصی است.
مزایای برندسازی با کتاب چیست؟
- برندسازی با کتاب، به حفظ ثبات، پایداری و ماندگاری برند کمک میکند.
- چاپ کتاب، ابزاری برای ایجاد اعتماد در جامعه در خصوص یک برند است.
- نشر کتاب، منجر به افزایش کارایی برند در سطح جامعه و مشتریان و مخاطبان میشود.
- کتاب به رشد و موفقیت یک برند در رقابت با سایر رقبا کمک میکند.
ایجاد اعتماد برای مخاطبان از طریق برندسازی با کتاب
کسب اعتبار از جمله مزایای برندسازی با کتاب است. نگارش و چاپ کتاب، تاثیرات زیر را به دنبال دارد:
- انتشار کتاب، نشان دهنده تخصص و اعتبار مولف در زمینه کاری و موضوعی است. خوانندگان و مشتریان به افرادی که در حوزههای تخصصی خود کتاب نوشتهاند، اعتماد بیشتری دارند.
- مشتریان یک کسب و کار، با مشاهده کتابهایی که توسط مدیران آن کسب و کار منتشر شده است، به محصولات آن، مدیران، برنامهها و ایدههای آنها اعتماد پیدا میکنند.
- از سوی دیگر، یک نویسنده از طریق کتاب، افکار، اندیشهها و ایدههای خود را در معرض قضاوت مردم، رسانهها و افکار عمومی قرار خواهد داد. این مسئله، میتواند منجر به بهبود جایگاه وی در بین عموم و یا افزایش اعتبار وی در نظر افکار عمومی شود شود.
بهبود روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی
در خصوص اهمیت برندسازی با کتاب باید به نقش کتاب در روابط عمومی نیز اشاره کرد.
- انتشار یک کتاب می تواند فرصت ارزشمندی برای بهبود روابط عمومی و ارتباطات یک کسب و کار با مشتریان و مخاطبان خود باشد.
- انتشار کتاب منجر به بازاریابی و شناساندن یک کسب و کار در دنیای رسانه و مطبوعات خواهد شد.